Нестандартні уроки

                         

                         Нестандартний урок. "Хімічне кафе"

Цей солодкий, солодкий пісок






Проект підготували
учні 11 класу
керівник Кондратенко О. Л.

Об’єкт дослідження: органічна сполука, представник вуглеводнів, дисахарид сахароза.
Предмет дослідження: фізичні та хімічні властивості сахарози;
добування цукру в промисловості;
ознайомлення з професіями на цукрозаводі;
 виробництво цукру в світі та на Україні;
потреби людського організму в цукрі.
Мета : вивчити властивості, добування та застосування представника дисахаридів – сахарози.
Розвивати креативні здібності учнів.
Створити умови для сприйняття нових знань в цікавій і активній формі.
Презентація Iгрупи
Сахароза – дисахарид
Учень 1: Сахароза (звичайний цукор) – біла кристалічна речовина, роз-чинна у воді, солодка на смак. При 190 - 200˚С сахароза перетворюється на буру масу – карамель.
Великий вміст сахарози в цукровому буряку (16 – 20%), стеблах цук-рової тростини (14 – 16%), а також  у соку  берези, клена, у багатьох плодах і овочах, в цукровій пальмі, рожковому дереві, цукровому сорго.
Сахарозу добувають із цукрового буряка, або з цукрової тростини.
Учень 2: На лекції про сахарозу ми познайомилися з хімічними властивостями цієї речовини.
Хочу нагадати про одну із властивостей - гідроліз сахарози, внаслідок якого утворюється глюкоза і фруктоза.






















Подібне перетворення відбувається в організмі бджіл: збираючи нектар з квітів, вони засвоюють сахарозу,яка в їх організмі гідролізується до глюкози і фруктози. Мед – суміш глюкози і фруктози з домішками інших природних речовин.
Учень3: Я розкажу вам про історію цукроваріння. За три тисячоліття до нашої ери сік із цукрової тростини використовувався в Індії як лікарський засіб. Після відкриття Америки цукрова тростина була завезена на Антиль-ські острови, а також у Мексику, Бразилію. Експорт цукру з цих країн в Європу став одним із чинників розвитку морської торгівлі між Америкою та Європою. Дорожнеча імпортованого товару сприяла пошуку нових джерел одержання цукру в Європі. У 1747р. німецький хімік Маркграф відкрив, що тростиновий цукор є в різних сортах білого буряку. Це відкриття відразу немало практичного значення, бо Європа була забезпечена цукром з тростини. Лише через 50 років (у 1797р.) роботу Маркграфа продовжив німецький уче-ний Ахард. У 1799р. він отримав перший буряковий цукор у кількості 4 кг.
Перші відомості про тростинний цукор, як «заморський товар», на Русі датуються ХІІІ ст.. Перший кустарний завод з добування цукру був збудо-ваний за наказом Петра І у Петербурзі в 1719р. У 1723р. такі заводи були по-будовані в Москві, Ризі, Одесі. В середині ХVIIIст. в Росії було вже відомо про відкриття Маркграфа.
Учень 4: Візитною карткою Української промисловості ХVIIIст. стало цукро-варіння. Видатними організаторами цукрової промисловості України були сім’ї Яхненків та Симиренків. Ці дві родини заснували в 1815р. Торговий дім, який згодом став відомим у всій Європі. У сорокових роках ХVIIIст. вони першими в Російській імперії заснували парове цукрове виробництво, обладнали машинобудівний завод, утримуючи ціле робітниче містечко з технічним училищем, лікарнею, церквою.
У середині ХІХст. В Україні діяли майже 70% цукрових заводів імперії, вони забезпечували понад 80% загального виробництва цукру. Нині в цук-ровій промисловості України зайнято близько 15% робітників харчової про-мисловості.









Презентація ІІ групи
Заочна подорож на цукровий завод
Технолог:  Продукт, який ми виробляємо – це цукор, основна складова якого – сахароза . В листках буряка внаслідок фотосинтезу під впливом со-нячної енергії  і СО2 повітря утворюється формальдегід, який в свою чергу перетворюється на глюкозу. Фруктоза і глюкоза з листя буряка переходить у коренеплід і під дією фермента перетворюється на сахарозу. Крімцукрового буряка  для виробництва цукру необхідні кальцій гідроксид у вигляді вапняного молока і сульфур (ІV) оксид. Перше ніж зайти  до цехів  заводу, познайомтесь  із технологічною схемою добування  цукру з цукрових буряків:


Механічна обробка
(миття,подрібнення коренеплодів)
Дифузія
Обробка гарячою водою
(Сахароза розчиняється)
Обробка розчином вапняного молока
(домішки осаджуються, сахароза залишається в розчині у вигляді сахарату)
Сатурація
Обробка розчину сахарату карбон(ІV)оксидом (кальцію карбонат осаджується, сахароза залишається в розчині)
Випарювання і кристалізація розчину сахарози

А тепер запрошую вас до цехів заводу.

Начальник цеху №1:До нашого цеху поступає буряк 1,5 тис. т за 1 до-бу, де його миють,зважують і подають до бункерів і далі до барабанних ма-шин для подрібнення  на смужки завдовжки 9 – 15 см і завтовшки 0,5 – 1мм . Згодом  нагріта до 60˚С стружка подається до дифузійного апарата з водою, де утворюється  розчин  дифузійного соку. Час промивання стружки не пе-ревищує 65 – 70 хв. Промиту стружку  віджимають, одержують  буряковий жом, який після висушування за температури 800 – 850˚ С в сушарнях вико-ристовують для  відгодівлі тварин.

Начальник цеху №2: Отриманий дифузійний сік містить до 14 – 15% сахарози і 20% нецукристих  домішок, які сповільнюють кристалізацію цук-ру. При обробці дифузійного соку 12 – 15%-вим вапняним молоком, що міс-тить 2,5 – 3% СаО, його нагрівають до 85 - 90˚С . Утворений осад відфільтро-вують через фільтр з тканини за температури  до 98 - 100˚С  і тиску  0,2 мПа. Осад,який містить Р2О5 і нітрогеновмісні речовини, використовують для  ва-пнування і підживлення ґрунтів. Такий спосіб очищення не є повноцінним, тому сік доочищають через йонообмінники та активоване вугілля.

Начальник цеху №3:Сироп, який утворюється після випарювання соку, забарвлений. Щоб отримати білий цукор, сироп обробляють SO2і очищують активованим вугіллям, яке інтенсивно адсорбує барвники та знебарвлює си-роп.
Очищений сироп надходить до вакуум-апарата, в якому відбувається випарювання води та кристалізація цукру. Далі суміш потрапляє у мішалки, а потім – у центрифугу, де кристали цукру відокремлюються від маточного розчину. При цьому утворюється зелена патока, з якої отримують харчову патоку(мелясу), і виробляють метиловий спирт і хлібопекарські дріжджі.
Кристали цукру,які залишилися на сінках центрифуги, обробляють во-дяною парою і подають у сушильну установку. Висушений цукор пакують у мішки.




Презентація IІІ групи
Деякі проблеми цукрозаводів

Ділова гра «Нарада в кабінеті директора цукрового заводу»

Присутні:
директор,
лікар,
начальники цехів
















Директор: Шановні друзі, ми зібралися, щоб обговорити наші пробле-ми і знайти шляхи  їх усунення. Будь ласка, ваші зауваження і пропозиції.
Начальник цеху №1: По – перше, є нові, потужніші машини для миття буряків, які за короткий час можуть обробити більше сировини. Пропонуємо  їх придбати. По-друге, є пропозиція  скоротити час промивання стружки. Це зменшить мікробне зараження і відповідно втрати цукру, а отже,не буде необхідності обробляти дифузійні апарати кожні 2 години 40%-вим розчином технічного формаліну, який викликає захворювання у працівників.
Директор: Ваші пропозиції візьмемо до уваги.
Начальник цеху №2:Для зменшення витрат палива ми пропонуємо во-дяну пару, яку беруть для підігрівання соку, використовувати багаторазово в кількох апаратах. Ще мушу зазначити, що працівники нашого цеху часто хворіють.    
Лікар: Я можу пояснити обидва випадки. Формалін – 40%-вий  розчин формальдегіду, який належить до речовин, що зумовлюють розвиток профе-сійної бронхіальної  астми. Ця речовина здатна сенсибілізувати  організм (алергізувати) і водночас має подразнюючу дію. Вона може викликати пнев-монію, набряк легень, токсично-хімічну етіологію, захворювання легень: хро-нічний і гострий бронхіт.
Навіть невелика концентрація сульфур(ІV) оксиду у повітрі – подраз-нює слизову оболонку дихальних органів і очей. Тривала ж дія, навіть малих концентрацій, призводить до бронхіту, гастриту та інших хвороб, у тому чис-лі і раку легень. Моя пропозиція – закупити  нові респіратори для робітників та покращити вентиляційну систему цеху.
















Директор: Ми передбачили це. Перші гроші від продажу цукру нового врожаю плануємо задіяти на закупівлю нової  вентиляційної системи. Крім того, ринок показує, що кращим попитом користується кусковий (рафінова-ний) цукор. Його виробляють двома способами:
·          Виливанням у форми розсипчастого цукру;
·          Пресуванням
Інженеру технічного відділу необхідно ознайомитися на виставках від-повідного обладнання і внести на наступній нараді пропозиції щодо модер-нізації виробництва з випуску рафінованого цукру.
Інженер-еколог: Для здійснення процесу сатурації в технологічному процесі необхідна велика кількість карбон(ІV) оксиду. Добувають його з флюсів, які випалюють у вапнякових печах. Опалюють печі мазутомта при-родним газом. У результаті випалювання отримують карбон(ІV) оксид і каль-цій оксид. Розчиненням кальцій оксиду уводі отримують вапняне молоко, яке
















використовують в процесі дефекації. Саме спалювання природного палива є причиною забруднення повітря.

Стічні води цукрових заводів поділяють на три категорії.
До першої категорії належить барометрична вода після вакуум-апара-тів, випарки та вакуум-фільтрів, одержана змішуванням холодної води та па-ри. Вона має температуру близько 40˚С, містить невелику кількість аміаку та інколи продукти виробництва.
До вод другої категорії належать транспортно-миюча вода. У ній у ве-ликій кількості містяться завислі речовини залежно від забрудненості землею буряків. На нашому заводі воду очищають відстоюванням у спеціальних спо-рудах.
До вод третьої категорії належать жомопресова вода, розведений фільт-раційний осад, вода від прання мішків і фільтрувальної тканини.
Стічні води – найбільша загроза для навколишнього середовища, тому їх очищення і знезаражування є обов’язковими. Найпоширенішими є методи біологічного очищення. Розрізняють природне і штучне біологічне очищен-ня. При фільтруванні стічних вод через грунт органічні речовини розпада-ються і перетворюються на мінеральні під дією мікрофлори ґрунту. При штучному біологічному очищенні використовують зелені водорості, в проце-сі фотосинтезу яких виділяється кисень, що необхідний мікроорганізмам для розкладу органічних речовин стічних вод.
Пропоную: використовувати уловлювачі сажі – циклони. З добутої та-ким чином сажі можна виготовляти барвники, чорну туш, крем для взуття,вулканізувати каучук.
Аміак пропоную розчиняти у воді (в одному об’ємі води розчиняється 700 об’ємів аміаку). Утворений розчин – рідке нітратне добриво.
Сірководень пропоную повільно окиснити в спеціальних установках до вільної сірки. Одержана сірка - цінний засіб у боротьбі із шкідниками сіль-ськогосподарських культур.
Кальцій оксид – в’яжучий матеріал у промисловості будівельних мате-ріалів. Утилізований ванадій(V) оксид є важливим каталізатором у вироб-ництві сульфатної кислоти.
Директор:Дякую всім за участь у обговоренні питань модернізації заводу.

Презентація ІVгрупи
Цукор – біле золото для України

Учень 1: Зі 192 цукрових заводів загальною потужністю 509 тис. т пе-реробки цукрового буряку на добу, що є на Україні, у 2006 р. працювали 119 (загальна потужність 336 тис. т ); 49 підприємств (загальною потужністю 117,5 тис. т) демонтували устаткування і припинили своє існування; 24 під-приємства (загальною потужністю 55,8 тис. т) не працюють.





















На цукрові заводи було прийнято 22,14 млн. т цукрового буряку цукри-стістю в середньому 15,77%.
Вироблено з цукрового буряку 2595,04 тис. т цукру – піску при квоті на 2006 – 2007 рр. 2025 тис. т
У цілому по Україні вихід цукру склав 12,21% (у 2005 – 13,14%), цук-ристість прийнятої сировини – у середньому 15,77% (у 2005 р. – 16,63%)
Позитивним в останні роки в цукровій галузі є те, що сформувалася група інвесторів, за участю яких у минулому сезоні з цукрового буряку зроб-лено 45% цукру.
Учень 2: (коментує таблицю):

Показники роботи заводів України з виробництва цукру

Показник


рік




2001
2002
2003
2004
2005
2006
Заготівля цукрового буря-ку, млн т
15,15
13,75
13
16,1
14,92
22,14
Вироблено цукру з цукро-вого буряку, тис.т
1650
1416
1454
1788
1894,7
2595
Цукристість буряку,%
15,17
14,5
15,7
15
16,63
15,77
Вихід цукру,%
11,4
10,77
11,8
11,5
13,14
12,21
Кількість працюючих за-водів
147
128
121
120
116
119

Учень 3: Щорічно на виробничі потребицукровими заводами витрача-ється до 2 млн. т умовного палива і близько 1,4 млрд кВт-год електроенер-гії залежно від обсягів переробленої сировини.
В останні десять років частка палива й енергії в собівартості переробки 1 т цукрового буряку становить 30 – 32% та 15% в собівартості цукру(на окремих підприємствах і вище). За цей самий період на більшій частині цук-рових заводів України практично не знижуються питомі витрати палива і за-лишаються на рівні 6,1 – 6,5%умовного палива  до маси буряку, а на деяких цукрових заводах навіть 8% Цукрові заводи Європи, на відміну від українсь-ких, у період енергетичної кризи, за рахунок зменшення питомих витрат теп-лової й електричної енергії досягли 2,6 – 3,0%(на заводах Італії цей показник становить 2,1 – 2,0%).
На них впроваджено передові енергозберігаючі технології, що дають можливість зменшити питомі витрати теплової й електричної енергії.
До європейського рівня в питаннях енергозбереження і комплексних питомих витрат умовного палива на переробку цукрового буряку наблизили-ся цукрові заводи: ОАО «Чортківський цукровий завод» - 3,24% ТОВ «Агро-комплекс «Зелена долина»» (Томашпольський цукровий завод) – 3,97%, ТОВ «Цукровик Полтавщини»» (Яреськівський) – 4,45%, «Пальмирський цукро-вий завод»» - 4,75%, ТОВ «Радехов-сахар» - 4,76%, ТОВ «ПАНДА» (Селеща-нський цукровий завод) – 4,78%, ОАО «Куп’янський цукровий завод»-4,80% і ін.
Підвищення ціни на природний газ, починаючи з 2006р.,істотно впли-нуло на економічні показники роботи цукрових заводів. Так, при ціні природ-ного газу 110 дол.США його частина в собівартості продукції складе 15,1%, при збільшенні ціни до 140 дол.США – 18,2%, а при 230 дол.США – 21%.
Енергетичний баланс цукрового заводу показує, що із загальних витрат палива 80-85% припадає на виробництво теплової енергії для технологічних потреб, а 8 – 12% - на виробництво електроенергії, вапна і вуглекислого газу. Тому визначальним напрямком зменшення питомого споживання паливно-енергетичних ресурсів є скорочення витрат теплової енергії на переробку цукрового буряку.
Учень 4: Цукор займає значну частку серед основних продуктів харчування населення. Економічна доцільність використання цукру в науково-обгрунтованих кількостях доведена даними професора Гарвард-ського університету Д.Старе, які він наводив ще у 1950р.: з 1га цукрових буряків чи тростини одержують близько 15млн калорій, з 1га картоплі – 5 млн калорій, з 1га кукурудзи, пшениці – 2,5 млн калорій, з 1т молока – менше 1 млн калорій, з 1т м’яса – менше 0,25млн калорій.
Цукор має низку позитивних функціональних властивостей. У свідо-мості споживача єдиним природним нешкідливим продуктом є саме цукор. Він вважається стандартом чистоти, солодкого смаку і ступеня солодкості. Саме з цукром порівнюють усі інші речовини, які використовуються для підсолоджування.
Ще наші далекі предки вважали, що цукор (від санскритського «сар-дар» ) має чудодійні властивості – відновлює сили, вгамовує біль.
У ряді наукових праць автори зазначають захисну дію вуглеводів при коронарній хворобі серця. Корпорація лікарів Лондона і Британське кардіо-логічне товариство стверджують, що немає незаперечних доказів зв’язку між споживанням цукру й ішемічною хворобою серця(ІХС). У країнах Азії, Африки, Південної Америки населення споживає значну кількість цукру, однак там спостерігається низька частота захворювання на ІХС, низький рі-вень холестерину і тригліцеридів у крові людей.
Довготривала нестача цукру в крові небажана, бо призводить до різно-манітних розладів в організмі людини. При зниженні рівня глюкози в крові виникає захворювання – гіпоглікемія, симптомами якої є слабкість, головний біль, запаморочення голови, відчуття голоду і тремтіння рук.
Учень 5: Обмеження цукру і крохмалю в раціоні харчування – одне з найсерйозніших і небезпечних втручань в людський організм. Нормальне функціонування мозку і нервової системи майже повністю залежить від вмісту глюкози в крові. Якщо тканини інших органів (наприклад печінка, про що згадувалось вище) можуть переробляти жири за відсутністю цукру, використовуючи глікоген, то мозок такої адаптивності не має.
При відсутності цукру в раціоні харчування людини в крові з'являються кетонові тіла, порушується функція центральної нервової системи, м'язів, послаблюється нервова і фізична діяльність, скорочується тривалість життя.
Цукор позитивно впливає на емоції, настрій людини. Це пов'язують із відповідним співвідношенням сахарози і серотаніну. Серотонін – біологічно-активна речовина з групи біогенних амінів, які беруть участь у багатьох важ-ливих обмінних процесах. Збільшення вмісту серотоніну в крові проявляєть-ся погіршенням настрою людини, відчуттям тривоги. Цьому протидіють лі-карські засоби, які зменшують вміст серотоніну в крові. Подібну дію здій-нює також глюкоза, яка утворюється при гідролізі сахарози.
Наразі науково не доведено, що споживання цукру пов’язане з тими чи іншими хворобами, крім карієсу. Принципова помилка авторів, які виступа-ють проти цукру, криються у змішуванні двох понять: «шкідливість цукру» і «шкідливість надмірного вживання цукру».
Причиною виникнення антицукрової пропаганди можна вважати жор-стку конкуренцію на світовому ринку харчових продуктів з боку виробників замінників цукру.
Після значної антицукрової пропаганди цукор повністю був реабіліто-ваний лише у 1997 роців Римі на науковому форумі «Вуглеводи у харчуванні людини», який зібрав нутриціологів, медиків і біохіміків з 13 країн світу. Після ретельного вивчення всіх матеріалів щодо впливу цукру на організм людини експерти міжнародних організацій FАО (FoodandAgriculturalOrganizationofUnitedNation) IWHO (WorldHealthOrganizationofUnitedNation) дійшли висновку, що цукор не викликає таких хвороб як цукровий діабет, атеросклероз, рак тощо, а, навпаки, відіграє важливу роль у харчуванні людини.
Учень 6: Важливим є лише попередження надмірного вживання цукру. Необхідно дотримуватися принципу збалансованого харчування, згідно з яким потреба людини у вуглеводах, в тому числі легкозасвоюваних (цукор), визначається передусім енергетичними витратами організму.
Добова потреба у вуглеводах для здорової людини (400г) на 80% має забезпечуватися за рахунок складних вуглеводів (полісахаридів), а на 20% -за рахунок простих вуглеводів,які легко засвоюються. Гідроліз полісахаридів відбувається повільно і надходження глюкози в кров здійснюється поступово й рівномірно. При цьому не виникає різких коливань вмісту глюкози в крові.
Отже, здоровим людям не слід різко обмежувати кількість цукру в раці-оні харчування або вживати замінники цукру. Прямим показанням до вжи-вання цукрозамінників є ряд захворювань, при яких споживання цукру при-зводить до прогресування хвороби і до погіршення її протікання. Вирішаль-ним значенням для профілактики і лікування цих захворювань є заміна цукру в харчуванні на альтернативні, низькокалорійні цукрозамінники.
Необхідно зауважити, що останнім часом зросла тенденція використан-ня цукрозамінників не лише для виробництва продуктів харчування і напоїв дієтичної і дієтичної групи.

Вчитель: Дорогі діти, ви всі чудово попрацювали, і тому ваш проект вийшов цікавим і корисним для усіх слухачів.Усі учаснки проекту одержують найвищі оцінки.








Література:

1.       Гранкіна Т. М. Хімія.Зошит-конспект. К.-Х. :Веста, 2004 С. 45-47.
2.       Єлькін А. Проектна технологія навчання. //Хімія- 2008-№32 С.17-18
3.       Кибалко М. Сахароза.Урок-проект, 11 кл. //Хімія-2008-№2 С. 6-9.
4.       Купчик М. Цукор – біле золото для України.//Хімія-2008-№6 С.7-10
5.       Савчин М. Організація сучасного уроку хімії.//Хімія-2008-№21С.3-13





7 клас

 Подорож по країні Хімляндії
(Урок- казка)
Підсумковий урок з теми «Початкові хімічні поняття»
Мета:  Закріпити, узагальнити і доповнити знання учнів про фізичні і хімічні явища, прості і складні речовини, валентність, чисті речовини і суміші та способи розділення останніх, правила безпеки при користуванні хімічними реактивами.
         Розвивати навики складання хімічних формул, написання хімічних рівнянь, уміння характеризувати речовину за її формулою.
Продовжувати формувати зацікавленість хімією, бажання удосконалювати свої знання, уміння і навики з предмету  через створення умов для активної діяльності кожного учня під час уроку-подорожі.
Обладнання: комп’ютер, проектор, хімічні реактиви і посуд, картки із завданнями, ілюстрації для кожного етапу уроку.


І. Слово вчителя
Дорогі друзі! Чи любите ви подорожі? Давайте сьогодні не будемо проводити урок хімії, а відправимося  подорожувати у чудесну країну Хімляндію. Я обіцяю вам, що буде цікаво, бо країна ця приваблює легендами про невичерпні багатства і приховані скарби,  шлях наш буде нелегким, бо мандрівників завжди супроводжують випробування і смертельні пастки. Від 1 вересня ми озброювалися знаннями, які стануть сьогодні нам у пригоді. Завжди добре долати перешкоди , відчуваючи підтримку друзів. Тому ми об'єднаємося у невеликі групи і будемо допомагати один одному. А в кінці подорожі якась команда буде визнана журі самою дружньою і обізнаною. Чи не лякають вас незгоди і труднощі? Тоді, у щасливу путь!

ІІ. Повторення правил безпеки
 Вчитель : Мабуть , у житті вам доводилося здійснювати мандрівки – до лісу, по цікавих місцях рідного краю,  по містах України. Кожного разу дорослі нагадували вам, як слід поводитися, щоб уникнути небезпеки для здоров'я і життя. Сьогодні ми не порушимо цієї традиції.
Огляньте слайди презентації і за малюнками складіть список правил, яких слід дотримуватися, подорожуючи по країні Хімляндії. Враховуватимуться не тільки кількість правил, а й активність кожного  учасника групи. На обговорення в групі кожного слайду відводитиметься  певний час. Потім кожна група коментуватиме з усіх запропонованих 2 слайди.
(Учням пропонуються слайди з німими малюнками. Виступи кожної групи)


ІІІ. Початок подорожі
Вчитель : Наша подорож починається митницею на кордоні країни Хімляндії. Щоб усіх пропустили, кожен мусить показати елементарне знання хімічної мови. Митник буде показувати кожному хімічний символ і хімічний термін. Ви маєте прочитати знак, сказати, якого елемента це символ і дати визначення терміну . Не біда, якщо у когось від хвилювання «відбере мову», друзі з команди виручать.
ІУ . Краєвиди Хімляндії
Вчитель:  Ось і всі хвилювання позаду! Ми уже в чудовій країні , якою править цариця Хемі. Подивіться на ці дивовижні краєвиди!
(На дошці прикріплені малюнки учнів, на яких зображено краєвиди фантастичної країни , які малювали учні 7 класу минулих навчальних років. Вчитель коротко коментує малюнки. )
Вчитель: зверніть увагу на густі зарослі  дивних кущів, які створили перешкоду для нашого пересування вперед . Оглянемо листочки цих дерев, на них якісь малюнки і написи. Подивіться, на зірваному листочку намальоване зелене і червоне яблуко і підпис: якщо ви знаєте, які явища, фізичні чи хімічні, зображено малюнками і чітко аргументуєте свою відповідь, то зможете рухатися далі. Давайте,  діти , розпізнаємо явища фізичні і хімічні, а для цього поділимо зірвані листочки між групами.

У. Зачаровані принци
Вчитель: ми гарно справилися із завданням, і зарослі кущів розступилися. Ми можемо подорожувати далі. Навкруги прекрасна природа, ліс. Співають пташки. Запаморочливо пахнуть квіти.  На великому камені  вдалині схилилися непорушно дві постаті у довгому чорному вбранні, а над ними кружляють хмари метеликів. Підходимо ближче, хлопці у довгих плащах не реагують на наш прихід.
-         Хто ви?, - питаємо.
-         Ми – принци   Водень і Кисень. Зла чарівниця зробила нас непорушними  і бездіяльними , щоб ми не приносили користі країні Хімляндії. Розчарувати нас може той, хто зловить двох різних метеликів, що кружляють над нами і опише наш вигляд до зачарування , розшифрувавши записи на крильцях метеликів.
(учні «розгортають» опорні конспекти про фізичні властивості водню і кисню)
Вчитель: погляньте, зачаровані принци щезли, а біля великого каменю появилося  озеро, як ви думаєте, звідки тут взялася вода? Хто запише відповідне рівняння реакції? Хто швидше?
УІ. Небезпечна річка
На нашому шляху річка. Вода в ній неглибока і чиста. Можна перейти через воду. Але в річці живуть хижі рибки, що поводять себе як піраньї. На березі багато колод, з яких можна збудувати мостик. Слід тільки скласти їх у певному порядку – в порядку наростання відносних молекулярних мас речовин, формули яких написані на колодах.
(Учні обчислюють відносні молекулярні маси і розкладають їх в порядку їх наростання. )
УІІ.  Лабораторія алхіміка
Вчитель: Діти,  в оцій печері живе алхімік. Від старості він став дуже неуважним і попереплутував усі речовини, з якими він  працював у пошуках філософського каменю. За описом речовин необхідно встановити їх назви і формули.


1.
-         Запаси цієї речовини  в надрах землі становить 3, 5 · 1015 т, товщина її пластів може становити 1,5км.
-         Відома її назва «галіт»
-         Забезпечує постійний осмотичний тиск крові, створює умови для існування червоних кров'яних тілець, зберігає здатність м'язів скорочуватися.
-         У Другу світову війну медики робили спроби розчином цієї речовини замінити кров.
-         У Київській Русі князі платили своїм дружинникам і лісорубам цією речовиною
-         Влітку 1648 року в Москві почався бунт через новий податок на тих, хто добував цю речовину
-         В Україні багато покладів цієї речовини
-         Кожна людина використовує цю речовину в кількості 3-5кг на рік.
-         А на кінець про неї віршик:
Вітаємо поміж нас
Цю паню симпатичну
Білесеньку й очищену
Звичайно ж, кристалічну.
Пригощайтеся з дороги! –
Бутербродів є доволі.
Але , звісно, вибачайте
Несмачні вони без…      (солі)

2. Білий порошок, який є на кухні кожної господині. Погано розчиняється у воді. Широко використовується в кулінарії, для зняття печії, для полоскання горла при простуді. Коли не було засобів для чищення посуди, ця речовина теж виручала господинь. До складу цієї речовини входять атом натрію, гідрогену , карбону і три атоми оксисену. . Яка це речовина?  Знайдіть масову частку натрію в цій речовині. (Учні виконують завдання)
Вчитель: Щасливий алхімік дуже вдячний вам за роботу і пригостив вас цукерками.



УІІІ.  Замок цариці Хемі

Вчитель: на горизонті сама важлива будова країни – замок цариці Хемі.
Але дійдуть до нього ті, що вміють встановлювати рівновагу , складаючи хімічні рівняння. Справа в тому, що до замку веде підвісний місток через глибоку прірву. Він розгойдується від поривів вітру і треба бути спритним, щоб утримати рівновагу на містку.
(Завдання – розставити коефіцієнти в запропонованих рівняннях реакцій)

ІХ. Зустріч з царицею Хемі

В клас заходить цариця Хемі, вона звертається до учнів: Дорогі друзі! Ви ввійшли в мій замок. Вас чекає подорож великими і різноманітними залами, які містять неорганічні й органічні речовини, залами , які присвячені великому хіміку Д. І. Менделєєву,  залами , в яких проходять різноманітні хімічні реакції. В майбутньому ви зможете відповісти на усі мої питання, розв’язати мої задачі. Бажаю вам успіхів.


(Журі підводять підсумки)








Хімічне кафе
Мета : Виявити рівень знань, умінь і навичок учнів з теми «Періодичний закон та періодична система Д. І. Менделєєва»
         Розвивати навики складання схем будови атомів,електронних формул, характеристики елемента за його місцем в періодичній системі,  розв’язування задач на встановлення  невідомого елемента.
         У створеній атмосфері позитиву на уроці формувати бажання школярів вчитися, виявляти свої здібності, удосконалювати уміння і навички. 
Обладнання : комп’ютер, презентація – конспект уроку, картки з індивідуальними завданнями.
Хід уроку
І Повідомлення теми і мети
Учитель : Тема сьогоднішнього уроку «Розв'язування вправ і задач з теми «Періодичний закон та періодична система Д. І.Менделєєва».  перед нами стоять такі завдання:
1.     Виявити свій рівень знань з даної теми.
2.     Удосконалити свої уміння і навики у розв’язуванні задач та вправ про будову атомів елементів, будову йонів, знаходженні невідомого елемента.
3.     Ви будете мати можливість показати своє вміння користуватись таблицею Менделєєва , щоб дати докладну характеристику будь якому хімічному елементові.

А щоб на уроці вам було комфортно, цікаво і незвично, проведемо його в Хімічному кафе.
(Висвітлюються 1 і 2 слайди презентації.) Люди ходять в кафе, щоб дати поживу шлункові, наше кафе дасть поживу мозкові, щоб він розвивався і вдосконалювався.


(Висвітлюється 3 слайд презентації «Завдання адміністрації»)
Учитель : Аміністрація Хімічного кафе виставляє перед кожним відвідувачем вимогу – хоча би трохи виявляти інтерес до хімії.  Будьте активними в обговоренні наступних питань.
(Висвітлюється слайд4 «Коротко про головне», на якому є 12 питань)
             1. Що таке період?  2. Що таке група?   3. Що таке головна підгрупа?
      4. Що таке побічна підгрупа? 5. Як змінюються             властивості металів в групі? 6.Як змінюються властивості металів             в періоді? 7.Як змінюються властивості неметалів в групі ? 8.Як змінюються властивості неметалів в періоді? 9.Які бувають електрони?
      10 Як дізнатися, скільки електронних шарів  має атом ? 
      11.Як визначити , що даний елемент є металом чи неметалом?
      12. Скільки на одному електронному шарі може міститися різних по природі електронів? 
Учитель : Ви показали свою обізнаність і тому нам уже пропонують , як і в кожному кафе меню з фірмовими стравами.  Давайте познайомимося з переліком страв, які живитимуть наш мозок . (Висвітлюються слайди 5 і 6, а також кожен учень одержує яскраве «Меню»
1)Салат “Електронні Формулки”
2)Суп “Хімічне асорті”
3) Вареники із сюрпризом
4) Десерт хімічний )
Учитель : І знову завдання від адміністрації. Ми повинні згадати правила поводження за столом. (Висвітлюються слайди 7 - 8)
Учитель : приступаємо до споживання салату «Хімічні формулки».(Слайд 9)
 ( Колективно виконуються вправи 230 – 234 , підручник Попеля, а потім проводиться коротка самостійна робота на ІІ варіанти з аналогічними завданнями)

Учитель : Нам пропонують суп «Хімічне асорті». (Слайд 10 - 12)Ми повинні , скласти докладну характеристику тому чи іншому хімічному елементові, добувши різноманітну інформацію з періодичної системи. Попрацюємо в групах, кожен матиме можливість проявити себе.
(Робота в групах, виступи груп)

Учитель: А тепер настав час на другу страву – вареники із сюрпризом. Сюрприз у тому, що ми повинні самостійно скласти умову задачі по ілюстрації , а потім розв’язати її. Паралельно бажаючі учні можуть взяти собі задачі для самостійного розв’язання.
(Слайд13 -14 з ілюстрованою умовою задачі)

Учитель: в кафе люди не тільки споживають їжу, а і відпочивають . Будемо відпочивати і ми

(Фізкультхвилинка. Слайд15-16, -  відеоролик)

Учитель: І ось нарешті – десерт. Вигравши у змаганні, ви маєте можливість виграти ось таку велику цукерку. (Слайд 17, 18)

(Змагання «Зароби цукерку». Завдання – Швидко і правильно скласти електронну формулу елемента ІУ періоду Хрому.)


ІІІ Підсумки уроку
(Слайд 19)

ІУ Домашнє завдання

Охарактеризувати за місцем   в періодичній системі         елемент Купрум
  
         
Виконати впр. 203, 207, 207




Немає коментарів:

Дописати коментар